Standard Kandungan: 4.4 Melafaz dan memahami puisi
dengan intonasi yang betul menggunakan
bahasa yang indah secara didik hibur.
Standard Pembelajaran : 4.4.1 Melafazkan pantun empat kerat dengan sebutan dan intonasi yang
betul secara diduk hibur.
Objektif Pembelajaran : Di akhir pembelajaran ini murid-murid dapat :
1. Melafazkan pantun empat kerat dengan menggunakan bahasa yang indah
dan intonasi yang betul secara didik hibur.
2. Melengkapkan pantun empat kerat dengan menggunakan perkataan yang
sesuai.
bahasa yang indah secara didik hibur.
Standard Pembelajaran : 4.4.1 Melafazkan pantun empat kerat dengan sebutan dan intonasi yang
betul secara diduk hibur.
Objektif Pembelajaran : Di akhir pembelajaran ini murid-murid dapat :
1. Melafazkan pantun empat kerat dengan menggunakan bahasa yang indah
dan intonasi yang betul secara didik hibur.
2. Melengkapkan pantun empat kerat dengan menggunakan perkataan yang
sesuai.
Aspek Seni Bahasa
ReplyDeleteAspek seni bahasa merujuk keupayaan murid memahami, mengungkap dan menghargai bahasa yang indah melalui pembelajaran yang menyeronokkan secara didik hibur. Murid memperoleh bahasa yang indah secara didik hibur daripada teknik nyanyian, bercerita, berlakon dan berpuisi. Seni bahasa juga menampakkan keindahan bahasa dari segi pembentukan ayat yang menggunakan simile, peribahasa, bahasa kiasan dan personifikasi yang terdapat dalam puisi dan prosa kreatif. Idea yang kreatif dapat dilahirkan oleh murid melalui lisan dan penulisan.